خانه
En
02122367612
سازه-چادری-وید-هتل-آزادی

سازه های چادری هتل آزادی (بدنه بیرونی) – مشهد

5/5 - (1 امتیاز)

هدف از ساخت سازه های چادری هتل آزادی :

طرح معماری نمای هتل آزادی به وسیله ترکیبی از شیشه و سازه چادری تعریف شده است. معماری این پروژه توسط آقای مهندس سهرابیان طراحی شد و در سال 1391 توسط شرکت سازه پارچه ای آسمانه تولید و اجرا گردید.قسمت شیشه ای به کار گرفته شده در نما، به حالت محراب بر روی بدنه هتل قرار دارد. در کنار این محراب شیشه ­ای دو المان سازه چادری قرار دارند که از پایین ­ترین نقطه به صورت مجزا از هم شروع به حرکت کرده و در بالاترین نقطه به یکدیگر متصل می­شوند. در فرم­های محراب گونه، همیشه نقطه راس اشاره ­ای به سمت آسمان می­باشد و در این پروژه علاوه بر محراب شیشه ­ای، سازه های چادری نما نیز به گونه ­ای طراحی شده­ اند که حس تعالی و عروج را به بیننده القا می­کنند.

نمای شیشه­‌ای مورد استفاده در هتل آزادی (همانند حالت رایج در دیگر ساختمان­ها) با استفاده از شیشه‌های دوجداره ساخته شده است. در کنار این مورد سازه های چادری هتل نیز به صورت دو لایه طرح و اجرا شده ­اند تا به عنوان یک عایق حرارتی مناسب عمل کنند.

مشخصات سازه های چادری:

سازه چادری استفاده شده  هتل، دو المان با فرم قله و دره (ridge and valley) می­باشند. این المان­ها بر خلاف حالت معمول که به صورت افقی و بر روی سقف اجرا می­شوند، به حالت عمودی و بر روی بدنه هتل نصب شده ­اند.

مرزهای چادر در قسمت میانی از مرزهای محراب شیشه­‌ای تبعیت می­کند و در قسمت­های جانبی به گونه­ ای انتخاب شده ­اند که یک فرم زیبا و جذاب برای پارچه به وجود آید.

سیستم اعمال نیرو به پارچه، سیستم کابلی می­باشد. در این حالت کابل­های تعبیه شده در حاشیه پارچه، تحت کشش قرار می­گیرند و باعث کشیده شدن پارچه به اطراف و در نهایت فرم گرفتن پارچه می­شوند. در قسمت وسط هر المان یک کابل در داخل پارچه در نظر گرفته شده است که باعث می­شود یک فرم شکسته و زیبا در پارچه به وجود آید. شیوه قراردهی این کابل در پارچه و طریقه اعمال نیرو به آن از نکاتی است که وجه تمایز این پروژه با پروژه های مشابه را فراهم می­کند.

با توجه به اینکه میزان نیروی اعمال شده به سازه چادری از طریق کشش اولیه و همچنین نیرویی که از طریق باد بر سازه چادری اعمال می­شود بسیار زیاد است لذا برای این پروژه از پارچه های PVC با وزن 900 گرم در هر متر مربع استفاده شده که مقاومت کششی و گسیختگی بالایی دارند. این پارچه­ ها محصول شرکت Ferrari هستند.

سیستم سازه های فولادی:

یکی از نکات مهم و حیاتی در سازه­ های چادری تهیه تکیه­ گاه ­های مطمئن برای نگهداری و کشش پارچه می­باشد که معمولا به وسیله سازه ­های فولادی تامین می­شوند. در سازه های چادری هتل آزادی قسمت­ های فولادی به صورت نمایان و اکسپوز طراحی شده ­اند. المان­های فولادی مورد استفاده اکثرا دارای مقطع دایره هستند که تناسب بیشتری با جنس لطیف پارچه دارد.

علاوه بر سیستم سازه­ های فولادی که از ویژگی­های خاص این سازه پارچه ای است، اتصالات موجود در تکیه ­گاه و فک­های کشش پارچه نیز به گونه­ ای زیبا و دکوراتیو طراحی شده ­اند که باعث زیبایی مضاعف دراین سیستم پارچه ای می­شوند.

یکی از خصوصیات جذاب پارچه، عبور نور از این سازه­ هاست. سازه های چادری بر حسب نوع مصالح پارچه ای مورد استفاده در آنها می­توانند میزان نور عبوری از خود را بین صفر تا پنجاه درصد کنترل کنند. این قابلیت سازه پارچه ای باعث میشود که نور ورودی به فضای داخل یک نور بسیار لطیف باشد. در پروژه هتل آزادی استفاده همزمان از شیشه و سازه های چادری باعث شده است که در فضای داخلی هتل امکان ورود نور مستقیم آفتاب از قسمت شیشه­ ای و نور ملایم و تلطیف شده از قسمت سازه چادری به صورت همزمان وجود داشته باشد. این قابلیت باعث می­شود که احتیاج به نورپردازی در فضای داخل به میزان زیادی کاهش یابد.

02122367612
سلام
در واتس اپ پاسخگوی شما هستیم