خانه
En
02122367612
سقف-متحرک-ارزان

بررسی نقاط ضعف سقف متحرک ارزان

4.7/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله ما سعی داریم تا به شما توضیح دهیم که یک سقف متحرک ارزان قیمت چگونه تولید شده و چه نقاط ضعفی (عواقبی) به همراه دارد.

با افزایش روز افزون قیمت تمامی کالاها در ایران، اغلب ما به دنبال یافتن راهی برای کاهش و تعدیل هزینه‌ها افتادیم.

یکی از این راه‌ها یافتن کالاهای ارزانتر است که از قدیم الایام با این نظریه که هیچ ارزانی بی علت نیست روبه رو بوده و هست.

سقف‌ متحرک با متریالهای مختلفی از جمله شیشه، پنل آلومینیوم و غشاء پارچه‌ای قابل تولید هستند. عمدتاً نوع پارچه‌ای آنها ارزانتر است، از این رو ما سقف متحرک پارچه ای را مورد بررسی قرار میدهیم.

به طور کلی یک سیستم سقف متحرک را میتوان به سه قسمت اصلی تقسیم کرد:

غشاء پارچه ای سقف متحرک

پارچه سقف متحرک ارزان قیمت

یکی از راههای کم کردن هزینه در تولید سقف متحرک استفاده از پارچه‌های  PVCارزان قیمت است. این گونه پارچه‌ها عمدتاً در کشورهای هند، کره، ترکیه و … تولید میشوند. این پارچه ها برخلاف اظهارات تولیدکنندگانشان در دراز مدت علاوه بر اینکه ظاهر اولیه خود را از دست میدهند، در مقابل نور خورشید دچار پوسیدگی میشنوند.

اما بزرگترین نقطه ضعف این پارچه‌ها از دست دادن قدرت ارتجاعی خود در برابر تحمل بارهای وارده است که این ضعف نه تنها باعث آسیب به پارچه میشود بلکه سایر اجزاء را نیز تحت العشاع قرارداده و تخریب میکند. به این صورت که این پارچه‌ها بعد از چندین ماه تحمل بارهای وارده و کشیده شدن، در حالت کشیده باقی میمانند و توانایی بازگشت به ظاهر اولیه را نداردند، بدین صورت سیستم حرکتی نیز از رگلاژ خارج شده و کشش مناسب برای بازگشت آن به حالت قبل در پارچه وجود ندارد، این عوامل به مرور زمان به سیستم حرکتی و حتی سازه هم آسیب وارد میکند.

سازه آلومینیومی سقف متحرک:

سازه آلومینیومی سقف متحرک ارزان

سازه مصرفی در سقف متحرک ارزان از آن بخشهایی است که به شدت توانایی کاهش قیمت را دارد. عمدتا کلمه سازه در صنعت سقف متحرک در ابتدا به تیغه‌هایی که زیر پارچه قرار میگیرند، ریل‌های طرفین و تیر یا مقطع گاتروی (آبراه) که در جلوی سقف قراردارد، اطلاق میشود و بعد از این موارد منظور از سازه کلیه ستونها، تیرها، دستک‌ها و سایر موارد سازه‌ای که به جهت تامین شدن تکیه گاه برای راه‌اندازی سقف متحرک نیاز است، میباشد. در صنعت سقفهای متحرک، این سازه‌ها را از فلزات مختلفی اعم از آلومینیوم، فولاد و … تولید میکنند. علاوه براین نقش بارز متریال، طراحی فنی مقاطع و لحاظ ضخامت مناسب نیز درتعیین مقاومت سازه ها بسیار تاثیر گذار است. مرغوب ترین نوع  سازه‌ها با طراحی‌ فنی حرفه‌ای و در نظر گرفتن ضخامت مناسب، از بیلت های فابریک و خالص با آلیاژ 6063 آلومینیمی تولید میشوند و در موارد مورد نیاز هسته ای فولادی یکپارچه در میان آن ها در نظر گرفته میشود. متاسفانه در تولید سقفهای متحرک ارزان تنوع استفاده از سازه بی کیفیت زیاد است و همه انواع آن قابل شرح در این متن نیست و ناچار به توضیح مختصر از چند نمونه اکتفا میکنیم.

در ارزانترین حالت‌های تولید یک سازه‌ای برای سقف متحرک از مقاطع فولادی استفاده شده، که علاوه بر مقاوت پایین در دراز مدت دچار پوسیدگی شده و حتی ترشحات اکسید آهن زیبایی پارچه را نیز از بین برده است.در بعضی موارد با ترکیب مقاطع نازک وناممناسبی از فولاد و آلومینیوم سازه های ترکیبی ارزانی تولید شده هم وزن زیادی دارند و هم استقامت مورد نیاز در برابر بار باد و برف را تامین نمیکنند. جالب اینجاست که بعضی از فرشندگان سقفهای متحرک ارزان ادعای استفاده از سازه‌های تمام آلومینیوم در حد رقابت با سازه های مرغوب را دارند، که با نگاه به قیمت‌های عنوان شده آنها و بررسی کارشناسی مقاطع شاهد بودیم که از سازه هایی با مقاطعی زیبا ولی بدون طراحی فنی مهندسی و ضخامت کم و همچنین ساخته شده از آلومینیوم‌های ضایعاتی و بازیافتی که از سختی و استحکام کافی برخوردار نیستند استفاده کرده‌اند. البته تشخیص قدرت تشخیص دادن چنین مواردی مخصوصلا با وجود پوشش رنگهای پودری بر روی مقاطع، کاری بسیار کار دشوار و تخصصی است ولی با یک برآورد ساده از قیمت بیلت‌های خام و مقایسه آنها با قیمت وزن مشخص از چنین مقاطعی میتواند اثباتی بر این ادعا باشد.

سیستم حرکتی سایبان برقی

موتور-سقف-متحرک-ارزان

سیستم حرکتی سقف از اجزای زیادی از جمله موتور، رسیور، ریموت، باکس موتور، تسمه، چرخها، آپاراتوس‌ها و ……. تشکیل شده. استفاده از انواع ارزان هرکدام از این اجزا عواقب نامطلوبی به همراه دارد که برای مثال به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1-موتور:

استفاده از موتور نامرغوب و ارزان شاید جبران پذیرترین قست باشد، زیرا بعد از آگاه شدن به کیفیت نامطلوب آن به راحتی قابل عویض است. موتورهای ارزان بعضا باعث ایجا ضعف در حرکت سیستم میشوند. از موارد اختلال آنها میتوان به حرکت با توقف‌های پی در پی (سکته‌دار حرکت کردن)، داغ کردن سریع موتور و عدم حرکت مجدد آن، صدای گوشخراش و …. اشاره کرد.

2-رسیور:

سنسورهای فرمان دهنده به موتور انواع بسیاری با قیمت‌های متنوعی دارند، رسیورها اولین پله دریافت کننده برق در سیستمهای سقف متحرک هستند که با انتخاب نوع نامرغوب آنها خطر انتقال آسیب ناشی از اختلالات برق به سیستم و الالخصوص موتور بسیار افزایش میابد.

3-باکس موتور:

تنها و تنها در سیستم‍های سقف متحرک مرغوب از باکس موتور استفاده میگردد. آن‌ها محفظه‌هایی هستند که علاوه بر حفاظت از موتور با خاصیتی مشابه گیربکس خودرو طراحی شده‌اند و بوایطه کم کردن فشار وارده به موتور نیز باعث افزایش عمر مفید آن میشوند.

در سیستمهای سقف متحرک ارزان موتور داخل یک شافت قرار گرفته و نیرو بوسیله شافت انتقال میابد که علاوه بر وارد شدن فشار زیاد به موتور و کاسته شدن از عمر مفید آن، در این حالت بواسطه تامین نشدن تهویه مناسب، موتور در هنگام تحرک داغ کرده و احتمال آسیب دیدن آن بالا میرود.

4-آپاراتوس‌ها:

آپاراتوس تنها در سیستم‌های مرغوب استفاده میشوند. قطعاتی هستند با دو طراحی متفاوت، یکی در ابتدای ریل و دیگری در انتهای ریل قرار میگیرد. به صورت کلی آپاراتوسها شرایط اییجاد کشش غشاء تا حداکثر ممکن را فراهم می‌آورند.

در سیستم های سقف متحرک ارزان قیمت و عمده سیستمهای ترکیه‌ای به جای استفاده از آپاراتوس از یک هندسه هزار خاری از جنس پلاستیک فشرده بهره میبرند که بعد از مدتی دچار پوسیدگی و شکستگی میشود و توانایی ایجاد کشش حداکثری در سیستم را ندارد. با این صورت غشاء سقف کامل کشیده نشد و در قسمت آب بندی دچار ضعف میگردد.

5-تسمه:

نیروی موتور در نهایت به تسمه منتقل میشود و با حرکت تسمه چرخهای متصل به آن و سپس کل سقف به حرکت در می‌آید. در انواع سقف های ارزان یا از تسمه های نامرغوب که عمر وتاهی دارند، و یا از کابل برای رکت چرخها استفادهه میشود. که هر دو  مورد هم با صدای آزاردهنده در هنگام حرکت و هم طول عمر کوتاه همراه است. ضعف در این قسمت باعث حرکت نا متقارن در دو طرف دهانه سقف می گردد.

6-چرخها:

انواع بسیار مختلفی دارند با قیمتهای بسیار متنوع، که در سقفهای مرغوب از جنس‌های پلی‌آمید و نوع 8چرخی بلبرینگی آن ها استفاده میشود تا طی سالیان سال چرخها بی صدا و روان به حرکت خود ادامه دهند. در نمونه های ارزان قیمت معمولا از چرخهای پلاستیک فشرده ساده استفاده میشود که صدای گوش خراش و عمر مفید کوتاهی درند و از روانی حرکت سیستم به شدت میکاهند.

باتوجه به تعداد بیشمار عناصر ریز تشکیل دهنده سقف متحرک، ما به بررسی کلیاتی چشمگیر و همه شمول پرداختیم تا شما را در انتخاب هرچه شفاتر کالای مورد نظرتان یاری کنیم. از اینکه این متن را مطالعه کردید از شما صمیمانه متشکریم.

ارسال نظر

02122367612
سلام
در واتس اپ پاسخگوی شما هستیم