خانه
En
02122367612
سقف-برقی-رستوران-سنتی-شاهکار

سایبان برقی رستوران سنتی باغسرای شاهکار – کهریزک

5/5 - (2 امتیاز)

سایبان برقی رستوران شاهکار با ساختار سازه ای سایانه دابل

موقعیت : تهران، کهریزک، خیابان اسماعیلی، خیابان مهرزاد

سال ساخت: 1394

ابعاد و مساحت : متراژ کل سایبان برقی رستوران 325 متر مربع، با دهانه 13 متر بدون ستون میانی

کارفرما : آقای کریمی

جنس سقف: غشاءpvc  شرکت مهلر آلمان

 

موقعیت پروژه: این رستوران سنتی بخشی از باغسرای شاهکار در کهریزک واقع شده است. این روزها ییلاقات و شهرهای کوچک در اطراف کلانشهرها به محل مناسبی برای برگزاری مراسمات و مجالسی همچون عروسی بدل شده است.

مجموعه باغسرای شاهکار در دو بخش تالار و رستوران سنتی پذیرای میهمانان بسیاریست. در بخش رستوران تعداد 20 غرفه نشیمن در دو سمت فضای باز مستطیل شکلی قرار دارند. این فضای باز با ابعاد 13 متر عرض و 25 متر طول، مانند کریدور دسترسی است. از ورودی به غرفه های نشیمن و در انتها به باغی سرسبز با برکه ای زیبا و آلاچیق های چوبی  میرسد.

نیاز پروژه: بواسطه مسقف نبودن فضای کریدور، دسترسی به غرفه ها در زمان بارندگی مختل میشد. این جدیترین تهدید هم برای میهمانان مصرف کننده و هم پرسنل به جهت خدمت رسانی بود. علاوه بر این پس از بارش و نشست برف تا چندین روز رفت و آمد در این مسیر دشوار بود. همچنین در تابش آفتاب گرم تابستان هم طی کردن این مسیر طاقت فرسا بود. همه این موارد باعث شد تا مالک باغسرا تصمیم به اجرای سقف متحرک بگیرند.

تا در مواجه با موارد این چنینی شرایط جوی را کنترل کنند. و در روزهایی با هوای مساعد و مطبوع از لذت هوای آزاد بهره ببرند. ویژگی بارز مورد انتظار از این سقف، گشودگی کامل فضا در زمان جمع کردن سقف بود. کارفرما تقاضا داشتند تا سایبان برقی با حداقل سازه در داخل مسیر اجرا گردد. به نحوی که در هنگام جمع کردن سقف کمترین عنصر اضافه را در فضا شاهد باشیم. بنابراین مدل سایانه دابل از انواع ساختارهای سازه ای سایه روشن را انتخاب کردیم. و موارد بسیار خاص و ویژه ای به آن افزودیم.

سقف-متحرک-رستوران-سنتی-شاهکار

سازه سایبان برقی رستوران:

با ایجاد سازه مستحکم خرپایی در جهت طولی وسط دهانه، فضا را به دو قسمت تقسیم کردیم. ستونهای قرارگرفته در دو  طرف به شدت مقاوم با ارتفاع کوتاه بر بام غرفه ها در نظر گرفته شدند. تا دو سیستم سایانه در دو جهت مخالف بر روی آنها قرار گیرد.

تعداد سیستمهای سایبان برقی رستوران به گونه ای در نظر گرفته شده ابعاد هریک بیشترین مقاومت مورد نیاز را دارا باشند. مقاومت هم در برابر بادهای شدید کهریزک و هم بار برف سنگین این منطقه ملاک ما قرار گرفت. تا در روزهای برفی زمستان، لایه سقف محافظ فضای زیرین باشد و کابری فضا را افزایش دهد.

برای کمک به تعدیل هزینه ها سازه نگه دارنده این پروژه از فولاد گالوانایز شده با رنگ پودری الکترو استاتیک ساخته شد و در نهایت فریم سیستم ها به این سازه نگهدارنده متصل شده است. بصورت معمول در سیستمهای سایانه دبل محل دپوی پارچه در اوج شیب لحاظ میگردد. اما با توجه به خواسته کارفرما مبنی بر گشودگی کامل سقف، محل دپوی پارچه را در انتهای شیب در نظر گرفتیم. با تغییر حالت حرکت سقف، خصوصا خلاف جهت جاذبه خیلی از موارد سیستم حرکتی تغییر کرد و ازنو طراحی شد. فریم اصلی سیستم ها و تیغه های میانی همه تمام آلومینیوم لحاظ شده اند. رنگ های مورد استفاده کل سیستم از جنس پودری الکترواستاتیک با پخت کوره ای و به رنگ سفید است. ما با درنظرگرفتن متریال های متنوع استفاده شده دروضع موجود، سقف را با ساده ترین حالت ظاهری طراحی کردیم. تابه این تنوع زیاد ازجمله شیشه های رنگی، چوب، آجر، کاشی آبی و … عنصر بصری جدیدی اضافه نکرده باشیم. در این راستا آپاراتوس ها مکعبی شکل لحاظ شده و ظاهر چشمگیری ندارند. تمامی عناصر به ساده ترین حالت ممکن ساخته شده تا وضع موجود بیش از این شلوغ به نظر نرسد.

موتور سایبان برقی رستوران:

نیروی حرکتی این سیستم توسط موتور توبلار 120 نیوتن از برند سامفی فرانسه تامین شده. چنین برندهای معتبری محصولات خود را به مدت 5 سال گارانتی میکنند. شرکت سایه روشن هم به طبع از کمپانی های سازنده قطعات، محصولات خود را 5 سال گارانتی میکند. در چنین پروژه هایی با تعداد بالای دهانه های بازشونده، میتوان از ریموت های چند کانال برای هدایت سیستمها استفاده کرد. حتی میتوان برای هدایت آسانتر تمام سیستم ها از پنل های کنترل هوشمند استفاده کرد.

سایبان برقی رستوران :

برای سطح سایبان برقی رستوران از پارچه PVC سفید ساده از برند مهلر آلمان استفاده شده است. این نوع پارچه در رنگهای مختلف تولید شده که بسته به نیاز هر پروژه قابل انتخاب است. انتخاب تیغه های میانی همرنگ پارچه باعث یکدست دیده شدن فضای کل سقف شده است. با توجه به قرارگیری نورپردازیهای متنوع در جداره ها، سطح سقف بدون نور پردازی در نظر گرفته شده است.

سیستم هدایت آب:

هدایت آب باران سقف متحرک رستوران به واسطه قرارگیری مقطع آبراه در پایینترین نقطه شیب انجام شده است. بدینصورت که آب ناشی از بارندگی و برف بواسطه شیب سقف به سمت آبراه هدایت شده است و سپس از آبراه به لوله های قرارگرفته در ستونها میریزد و نهایتاً پس از آن بواسطه لوله کشی انجام شده در کف به مسیر فاضلاب ساختمان میرسد.

یک ویژگی خیلی بارز دیگر در این پروژه قرارگیری گاتروی همجوار باکس موتور است. این طراحی واجرا به نحوی خارق العاه انجام شده که کوچکترین امکان نشتی از گاتروی به باکس موتور مجود نداشته باشد.

02122367612
سلام
در واتس اپ پاسخگوی شما هستیم