خانه
En
02122367612
سایبان-پارچه-ای-مجتمع-ولایت-هتل-کمال

سقف پارچه ای (دو لایه عایق حرارتی) مجتمع ولایت – مشهد

5/5 - (1 امتیاز)

جدول مشخصات سقف پارچه ای مجتمع فرهنگی و اقامتی ولایت – مشهد

سال اجرا  1392
جنس لایه پارچه: ۹۰۰gr/m2/الیاف: پلی استر/ رویه:PVC / روکش محافظ:PVDF
مساحت 240 مترمربع
کارفرما مرکز خدمات حوزه علمیه قم
طراحی و معماری گروه فنی و مهندسی شرکت آسمانه
هدف از ساخت سازه چادری:

مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت در شهر مشهد مقدس و در مجاورت حرم مطهر رضوی قرار دارد. در طبقه اول این مجتمع یک بالکن به مساحت تقریبی 220 مترمربع وجود دارد که تا پیش از تعریف وضعیت جدید برای آن کاربری چندانی برای مجموعه نداشت. در سال 1392 مدیریت مجموعه ولایت تصمیم به تغییر کاربری بالکن و استفاده از آن به عنوان سالن جلسات گرفتند. بدین منظور بایستی محل مورد نظر مسقف گردیده تا قابلیت استفاده در کاربری جدید را داشته باشد. احداث یک سقف دائمی و زیبا، ایجاد یک محیط هوابند و عایق در مقابل تبادل حرارتی و رطوبت از اهداف ایجاد سقف در این قسمت است. استفاده از سقف پارچه ای کششی و سقف های چادری یکی از راه‌های انجام این مهم می‌باشد.

شرکت آسمانه پس از طراحی‌های​ اولیه اقدام به ارائه یک سازه پارچه ای برای این فضا نمود که مورد تایید مدیران مجتمع قرار گرفت و در تابستان ۱۳۹۲ به اجرا رسید.

مشخصات سازه های چادری:

به دلیل اینکه سازه پارچه ای بایستی به عنوان عایق حرارتی نیز مورد استفاده باشد، سقف به صورت دولایه مدلسازی و اجرا شده است. هر دو لایه به فرم مخروط هستند. لایه داخلی یک مخروط با نسبت ارتفاع کوتاه محسوب می­شود. سازه چادری داخلی در اطراف به دیواره ­های شیشه­ ای دوجداره که در محیط بالکن اجرا شده ­اند ختم می­شود. این لایه نقش اولین لایه هوابند کننده سالن را به عهده دارد. در مخروط داخلی قطر راس مخروط در حدود 200 سانتیمتر می­باشد. این دهانه بزرگ دو مزیت را با خود به ارمغان می­آورد، اول اینکه می­تواند به عنوان یک دریچه بازدید به فضای مابین دولایه عمل کند و دومین مزیت این است که یک فضای بسیار مناسب جهت آویز نمودن لوستر و سیستم روشنایی داخل فراهم می­شود.

لایه خارجی، یک سازه چادری مخروطی شکل با ارتفاع بلندتر نسبت به لایه داخلی است. این لایه که از بیرون ساختمان قابل رویت است با ارتفاع بلند خود جلوه خاصی به نمای ساختمان می­بخشد. برای هوابند کردن فضای بین دو لایه، از یک دیواره پارچه ای استفاده شده که به صورت عمود از لایه به لایه دوم رسیده است. هوای محبوس شده بین سازه های چادری داخل و خارج به خوبی نقش یک عایق حرارتی را بازی میکند.

جنس پارچه های مورد استفاده در این سازه پارچه ای متفاوت می‌باشد. برای لایه بیرونی که در معرض شرایط جوی قرار دارد از پارچه سفید رنگ Precontraint 902 که دوام بیشتری در محیط دارد استفاده شده است و برای لایه داخلی از پارچه کرم رنگ Precontraint 832 استفاده شده است. هر دو نوع این پارچه محصول شرکت Ferrari فرانسه می‌باشد.

سیستم سازه های فولادی:

از نکات قابل توجه در این پروژه سیستم سازه های فولادی آن می­باشد. طراحی صورت گرفته برای این پروژه سازه چادری به نحوی است که تمام سیستم سازه فولادی و نگهدارنده سقف پارچه ای در فضای بین دو لایه پارچه قرار می­گیرد. این موضوع باعث می­شود که هیچ گونه سازه فلزی چه از فضای داخل سالن و چه از بیرون مجموعه قابل رویت نباشد. ناظر داخلی و خارجی صرفا سازه پارچه ای خالص بدون هیچ گونه تداخل بصری با سازه های فولادی مشاهده می­کند.

سیستم هدایت آب باران:

سیستم جمع آوری و دفع آب باران در سقف پارچه ای از نکات و ویژگی­ های خاص این پروژه می­باشد. در این سقف چادری برروی لبه­ های پارچه از یک نوار لاستیکی به شکل T استفاده شده که نقش هدایت کننده آب باران را دارد. آب­های سطحی جمع آوری شده از سقف پارچه ای به سمت گوشه ­ها هدایت می­شوند و در گوشه­ ها خروجی آب تعبیه شده است که به وسیله لوله­ های خرطومی، آب تخلیه می­شود.

02122367612
سلام
در واتس اپ پاسخگوی شما هستیم