خانه
En
02122367612
سقف-متحرک-شیشه-‌ای

مقایسه سقف جمع شونده پارچه ای با سقف متحرک شیشه‌ای

5/5 - (3 امتیاز)

سیستم سقف های جمع شونده پارچه ای و سقف متحرک شیشه‌ای را میتوان از چند جهت با هم مقایسه کرد.

  • از جهت معماری
  • نوع کارکرد
  • معایب سقف متحرک شیشه‌ای نسبت به سقف متحرک پارچه‌ای

از لحاظ معماری یکی از تفاوتهای سقف های شیشه‌ای نسبت به نوع پارچه‌ای آن این است که در سقفهای شیشه‌ای آسمان تا حد زیادی قابل رؤیت خواهد بود. اما نکته قابل ذکر این است که به دلیل استفاده از تیغه‌ها و پروفیلهای آلومینیومی بسیار زیاد در این نوع سقف این قابلیت عملا از بین خواهد رفت. از سوی دیگر در سقف پارچه ای هیچگونه نوری عبور نخواهد کرد.در نتیجه کاملا opaque هستند.

از این ویژگی سقف متحرک پارچه ای در روزهای گرم تابستان که تابش آفتاب به بیشترین حد ممکن خواهد رسید می توان به عنوان یک مزیت بزرگ یاد کرد. اما بنابر درخواست مشتریان می توان از پارچه های نیمه شفاف نیز استفاده کرد که در این صورت نور تا حدی وارد فضای مورد نظر خواهد شد.

بیشترین میزان استفاده از سقف متحرک شیشه‌ای در کشورهای شرق اروپاست. به دلیل عدم وجود گرد و غبار و تمیز بودن هوا در این کشورها، تا مدت زمان بیشتری ظاهر اولیه این سقف حفظ خواهد شد و به فواصل زمانی طولانیتری نیاز به نظافت خواهند داشت. اما در شهرهایی مانند تهران که گرد و غبار و آلودگی هوا بیشتر است سقف های شیشه ای حداقل هفته ای یک یا دوبار میبایست تمیز شوند. شرایط زمانی بدتر خواهد شد که بعد از نشست گرد و غبار، بارندگی رخ دهد و در نتیجه گرد و غبار بالای سقف تبدیل به گِل میشود و این مسئله نه تنها ظاهر زشتی خواهد داشت بلکه تمیز کردن آن نیز دشوارتر خواهد بود. این اصلی ترین ضعف سقف های جمع شونده شیشه ایست.

کارکرد اصلی اینگونه سقف نه برای فضاهای عمومی مانند رستورانها بلکه برای فضاهای گلخانه ای است. اما اگر قرار باشد سقف شیشه ای در مکانهای عمومی مورد استفاده قرار گیرند باید ایمنی این سقفها تأمین شود، این مهم از دو راه میسر خواهد شد:

1- سکوریت کردن

2- لمینیت کردن شیشه.

سکوریت کردن شیشه سقف متحرک شیشه‌ای باعث می شود که در صورت شکسته شدن خرد شود و با تکه های بزرگتر که مانند گیوتین عمل می کنند فرو نریزد، در نتیجه آسیب های ناشی از آن به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

 

زمانی که سقفهای جمع شونده شیشه‌ای در ارتفاعات بلند مورد استفاده قرار میگیرند بعد از سکوریت کردن، سقف مجدد با یک لایه شیشه ساده لمینیت میشود. مزیت لمینیت کردن سقف شیشه ای این است که شیشه با یک لایه دیگر عایق خواهد شد و در صورت شکسته شدن فرونخواهد ریخت. اما لمینیت کردن سبب سنگین شدن وزن شیشه، افزایش نیاز سازه‌ای و المانهای آلومینیومی به حدی غیرمنطقی و نامناسب میشود. استفاده از حجم بالای پروفیلهای آلومینیومی علاوه بر اینکه امکان داشتن آسمان آبی را سلب میکنند، یک شبکه آلومینیومی به ابعاد مختلف ایجاد میشود که هیچگونه نظم خاصی ندارد.

استفاده از سقف متحرک شیشه‌ای در مکان های عمومی سبب خواهد شد که در فصل تابستان فضای زیر این سقف ها به شدت گلخانه ای شود (به علت تابش شدید نور آفتاب در کشورهایی با آب و هوایی ما) که برای رفع این مسئله گاهاً زیر این سقف ها شیدهای پارچه ای کار خواهند کرد که هم به صورت ثابت و هم متحرک هستند.

در صورت استفاده از سقف متحرک شیشه‌ای در کشور ما، یک دغدغه اساسی تر این است که چون هنوز تولیدکننده داخلی برای اینگونه سقف ها وجود ندارد خدمات پس از فروش آن با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد شد. علاوه بر دشواری تأمین کردن قطعات آسیب دیده، در صورت بروز مشکلات باید از تکنسین های خارج از کشور مدد گرفت که تقریبا امری غیرممکن است.

02122367612
سلام
در واتس اپ پاسخگوی شما هستیم